Záujem o ľudovú tvorbu, výrobu, umenie a či všeobecne o ľudovú kultúru siaha do druhej polovice 19. storočia. V tomto období sa vďaka pozornosti vzdelancov dostáva mimo prirodzené vidiecke prostredie, ľudové výrobky sa stávajú komoditou na predaj v mestskom prostredí, organizujú sa prvé výstavy, ktoré ich prezentujú, vznikajú spolky združujúce ľudové výroby. Napriek tomu, že v tomto období je ľudová kultúra stále živá, nové aktivity ju už posúvajú na inú úroveň. Jednak produktovú(v ýroba a predaj) a či záujmovú (výstavy) a stáva sa aj želaným a vyhľadávaným zosobnením slovenskej národnej identity v dobe národného obrodenia a hľadania národného štýlu. Koncom 19. storočia začali vznikať spolky, ktoré združovali a organizovali ľudovú výrobu a výrobky ponúkali ako tovar na predaj. Ako prvý vznikol spolok Izabella v Bratislave (1895), ďalšími boli spolok Lipa v Martina, Družstvo pre speňaženie domáceho ľudového priemyslu v Skalici (oba 1910) a Spolok pre zveľaďovanie domáckej výroby na Slovensku so sídlom v Bratislave (1938). Nadviazaním na činnosť týchto spolkov vzniká v roku 1945 Ústredie ľudovej a umeleckej výroby priamo ustanovením prezidenta Beneša – dekrétom č. 110/1945. Na základe dekrétu prechádzala celoštátna agenda spojená s ľudovou výrobou pod riadenie ÚĽUV-u. Ústredie malo organizovať všetkých domácich výrobcov, živnostníkov, podnikateľov, ale aj spolky. Neskôr však boli kultúrne a spoločenské funkcie ÚĽUV-u stanovené zákonom č. 4/1958 Zb. SNR o ľudovej umeleckej výrobe a umeleckých remeslách, na základe ktorého funguje do súčasnosti.
ÚĽUV spravuje aj múzeum v Stupave, kde sú umiestnené ich zbierky.
Ústredie pôvodnú ľudovú produkciu podchytilo v celoštátnej mierke a sprofesionalizovalo ju zapojením školených výtvarníkov do návrhárskeho procesu. ÚĽUV fungoval ako veľký štátny podnik, počas rokov zamestnávajúci desiatky výtvarníkov a tisíce výrobcov a prinášal na trh množstvo výrobkov, doma, ale aj v zahraničí.
Práve toto zapojenie profesionálnych, teda vo svojom odbore vzdelaných výtvarníkov do procesu je novým, určujúcim prvkom v organizovaní ľudovej výroby. Pozícia výtvarníka mala široký záber, od zbierania poznatkov priamo v teréne, ktoré sa týkali výrobných techník, ornamentiky, dostupných surovín, technologického vybavenia výrobcov cez usmerňovanie a zvyšovanie kvality výrobkov až po nové návrhy, ktoré posúvali pôvodné technológie, výtvarnú stránku a mali tvoriť aktuálnu súčasť bytového interiéru. Výtvarníci spolupracovali s výrobcami, tak isto ako aj s oddelením odbytu ÚĽUV-u. Všetky nové návrhy na výrobu schvaľovala výtvarná komisia, čo malo zabezpečiť vysokú remeselnú a výtvarnú kvalitu výrobkov, ktorú hodnotila podľa nasledovných kritérií:
- spracovaná a doložená konkrétna inšpirácia ľudovou technikou alebo ornamentikou,
- použitý tradičný materiál alebo technológia výroby,
- predpokladaný predajný a výrobný potenciál výrobcov a majstrov ÚĽUV-u.
Počas desaťročí existencie ÚĽUV-u preň pracovali mnohí, z dnešného uhla pohľadu, skutočne významní výtvarníci, ako napríklad Júlia Kováčiková Horová, Václav Kautman, Viktor Holubár-Holešťák, Janka Menkynová, Viera Líčeníková-Škrabalová, Stanislav Koreň, Oľga Koreňová, Otília Kopecká a mnohí iní.
ĎURIANOVÁ, Andrea, MENKYNOVÁ, Janka: Janka Menkynová a Ústredie ľudovej umeleckej výroby. In: Zborník z medziodborovej dvojkonferencie Identita SK a INSK –Interiér na Slovensku, Spektrum: Bratislava, 2018 str. 54
ĎURIANOVÁ, Andrea, KOTRADYOVÁ, Veronika: Tradícia a moderný dizajn. In: RUD, čislo 1, 2020
http://www.uluv.sk/sk/web/o-uluve/hlavne-cinnosti/